Industria jocurilor, aproape de grevă: Votul decisiv are de a face cu inteligența artificială

de: Andrei Tilimpea
09 09. 2023

Cu aprobarea consiliului național al sindicatului, acum rămâne la latitudinea membrilor să decidă.

Sindicatul național al actorilor SAG-AFTRA a trimis un vot de autorizare a grevei membrilor cu privire la renegocierea Acordului său de media interactivă. Potențiala grevă ar afecta interpretarea vocală și munca de captare a mișcării pentru marii editori din industrie.

Actualul Acord Interactive Media a fost stabilit în 2017 și inițial trebuia să expire în 2020. După cum a raportat Variety, a fost prelungit mai întâi până în 2022, iar apoi a avut o prelungire cu încă un an după aceea. SAG-AFTRA notează că semnatarii acordului includ editori majori de jocuri video precum:

  • Activision Productions Inc.
  • Blindlight LLC
  • Disney Character Voices Inc.
  • Electronic Arts Productions Inc.
  • Epic Games, Inc.
  • Formosa Interactive LLC
  • Insomniac Games Inc.
  • Take 2 Productions Inc.
  • VoiceWorks Productions Inc.
  • WB Games Inc.

Acest acord este separat de negocierile SAG-AFTRA pentru contractele sale TV, cinematografice și de streaming care stau la baza actualei lovituri istorice duble cu Writers’ Guild împotriva studiourilor importante de la Hollywood.

Deși acordurile sunt separate, potențialul companiilor de a abuza de tehnologia AI generativă în detrimentul artiștilor interpreți este în primul rând pentru ambele. Președintele SAG-AFTRA, Fran Drescher explică: „Iată-ne din nou! Acum și Acordul nostru interactiv (joc video) este într-un impas. Încă o dată ne confruntăm cu lăcomia angajatorului. și lipsa de respect. Încă o dată, inteligența artificială îi pune pe membrii noștri în pericol să-și reducă șansele de a lucra.

„Suprapunerea acestor două contracte SAG-AFTRA nu este o coincidență, ci mai degrabă o problemă previzibilă care afectează industria noastră, precum și pe altele din întreaga lume. Boala lăcomiei se răspândește ca focul de pădure gata să-și ardă muncitorii din mijloacele de existență și oamenii din utilitatea lor. Noi cei de la SAG-AFTRA spunem NU! Nu sub supravegherea noastră!”

Inteligența artificială pusă la zid pe bună dreptate

Elias Toufexis, vocea lui Adam Jensen de la Deus Ex și Sam Coe de la Starfield, și-a exprimat ecou aceste preocupări cu privire la AI într-o conversație recentă cu PC Gamer înainte de votul pentru autorizarea grevei: „Suntem foarte îngrijorați de AI, în special în jocurile pentru voce off. Fac o mulțime de capturi [de mișcare] de performanță și mi-am observat performanța într-un alt joc, apoi voi primi un mic cec și niciun credit.”

„Voi spune „Bine, ei bine, trebuie să reparăm asta, nu?” Nu, de fapt, cu AI ne-am dublat, pentru că acum te putem lua și te folosim din nou și din nou.”

Există o teamă foarte reală că instrumentele de inteligență artificială instruite pe captarea mișcării sau performanțe vocale vor oferi editorilor de jocuri video capacitatea de a reduce sau chiar de a elimina interpreți, toate în timp ce se bazează pe elemente de voce sau de animație derivate în mod fundamental din munca anterioară a altor actori fără alte plăți sau atribuire. Artiștii vizuali au experimentat ceva similar cu generarea de imagini, iar întrebarea deschisă privind drepturile de autor aici a dus la un proces major din partea Getty Images împotriva Stability AI, precum și la o represiune a Valve împotriva jocurilor cu active generate de AI pe Steam.

Un lucru care simplifică viitoarele negocieri Interactive Media față de impasul filmului și TV este că jocurile video nu au experimentat nimic apropiat de răsturnarea veniturilor adusă de modelul de streaming. În timp ce distribuția digitală, consolidarea corporativă și boom-ul indie au schimbat drastic fața industriei jocurilor în ultimii 10 ani, performerii care contribuie la jocurile video sunt încă plătiți în mare parte în același mod.

Difuzarea TV a fost depășită de streaming a schimbat fundamental modul în care acești scriitori și actori sunt plătiți, cu sume mai mari în avans nereușind să echilibreze moartea virtuală a reziduurilor sau plăți mai mici pentru atunci când o emisiune este pusă în sindicare sau redifuzată în alt mod⁠. Plățile reziduale sunt în mare măsură nemaiauzite în industria jocurilor, atât pentru interpreți, cât și pentru dezvoltatori.

Votarea membrilor SAG-AFTRA se va desfășura în perioada 5-25 septembrie, negocierile sindicatului cu editorii de jocuri video reluându-se pe 26. Un vot reușit pentru a autoriza o grevă, de asemenea, nu înseamnă că va avea loc neapărat⁠ – ci doar deschide opțiunea pentru conducerea SAG, în funcție de modul în care decurg negocierile.